Davut Sulari,
Vatandaştan oy almaya
Gelecekmiş hilafetçi
Bir erkeğe dört tane avrat
Verecekmiş hilafetçi
Afyon Eskişehir gözler
Konya Adana da özler
Her ilimiz bunu izler
Erecekmiş hilafetçi
Bir erkeğe dört tane hatun
Verecekmiş hilafetçi
Beş yüz sene gerisin geriye
Gidecekmiş hilafetçi
Kilidi Cennette kalmış
Anahtarı emre almış
Softanın birisi vermiş
Açacakmış hilafetçi
Bir kocaya dört tane avrat
Verecekmiş hilafetçi
Yetmiş huri hizmetini
Kılacakmış hilafetçi
Çarşaf peçe giydirecek
Sulari der ayrılacak
Gericilik uyduracak
Şer(i)atçıymış hilafetçi
Aşık Daimi,
Asır geldi yirmi bire dayandı
Ne zaman kalkınır doğu illeri
Cümle alem uykusundan uyandı
Ne zaman kalkınır doğu illeri
Erzincan’dan Fırat geçer boşuna
Bakakaldım Karasu’yun coşuna
Bunca zaman geçmiş boşu boşuna
Ne zaman kalkınır doğu illeri
Erzurum Hınıs’ı Kars’ı Göle’si
Orda vardır sömürünün hilesi
Karaköseli’nin bitmez çilesi
Ne zaman kalkınır doğu illeri
İptidai Tunceli’nin köyleri
Tükenmiyor ağaları beyleri
Siirt’in Bitlis’in harap evleri
Ne zaman kalkınır doğu illeri
Biraz dolaşalım Van’ı Mardin’i
Dinleyelim işçi-köylü derdini
Mamur görmeliyim halkın yurdunu
Ne zaman kalkınır doğu illeri
Medeniyetin nuru ağdığı zaman
İlim cehaleti boğduğu zaman
Sanayi güneşi doğduğu zaman
O zaman kalkınır doğu illeri
Daimi’nin sözü sözden alana
Biraz çıka memleketi dolana
Şimdi sıra geldi yiğit olana
Bakalım ne olur doğu illeri?
Aşık Zamani,
Ben ölmek istemem körü körüne
Ölümüm bir işe yaramalıdır
Hayat vermeliyim mutlak birine
Ölümüm bir işe yaramalıdır
Bir bütünü eşit bölmek ne güzel
İnsanlığa hizmet etmek ne güzel
Bir gaye uğruna ölmek ne güzel
Ölümüm bir işe yaramalıdır
Ben bir Zamani’yim bir kavgadayım
İnsanlığa canım feda edeyim
Ölümden korkmam ki, çünkü maddeyim
Ölümüm bir işe yaramalıdır
Nesimi Çimen,
Çokça mürekkep yalamış
Ancak kendine iş bulmuş
Diplomalı cahil olmuş
Ah diplomalı cahiller
Halka yolları şaşırtan
Kendini bir pula satan
Kör gibi çamura satan
Ah diplomalı cahiller
Kiminin çok diploması
Odur milletin belası
Mideye işler zekası
Ah diplomalı cahiller
Kimi köye ağa olmuş
Sürülere kurdu salmış
Okudukça hayin kalmış
Ah diplomalı cahiller
Gör tarihin akışını
Halk fark eyledi taşını
Diploman yesin başını
Ah diplomalı cahiller
Diplomalı olan alim
Halkına hiç olmaz zalim
Satmaz halka her dem çalım
Ah diplomalı cahiller
Çağını görmeyen hayın
Kitap rafta boştur beyin
Tersine işleyen layın
Ah diplomalı cahiller
Nesimi, elime hayran
Cahilin köküne ayran
Okumuştu Yezit, Mervan
Ah diplomalı cahiller
Ali İzzet Özkan,
Köyü harap etti baykuş ötüyor
Hırsızlar başkanı şakavat muhtar
Padişahlar gibi alıp satıyor
Memleket düşmanı hıyanet muhtar
Öksüz oğlan dul karıyı soydurur
Ocaklar batırır gözler oydurur
Köy halkının ayağını kaydırır
Milletine eder hakaret muhtar
Beş yüz lira mektep yarası noldu
Dört yüz elli lira anamdan çaldı
Köyün bütçesini yarıya böldü
Az paraya etmez kanaat muhtar
Bir mektebi dört beş yere kaldırdı
Dama taşı etti halkı güldürdü
Oradan da kesesini doldurdu
Haram olsun sana be nalet muhtar
Hemi muhtar hemi haksız hem bakkal
Hem ahlaksız hem humari hemi kel
Hemi sarhoş hem zinakar hem deccal
Arlanmaz utanmaz cenabet muhtar
Bazı yollar yanında dolanır
Yal yemiş it gibi ürer yalanır
Zulm ile var olan bir gün dilenir
Düşer belalara akibet muhtar
Fakir fukarayı yuttukça yuttu
Köyün tavuğunu bolca meretti
Sarı çamlı yaylamızı da sattı
Aslı haramzade necaset muhtar
Suçlulara sizi kurtarırım der
Aldatır yaldatır beş on kuruş yer
Bazı memurları kafeslere kor
Hem yer hem yedirir (ü)rüşvet muhtar
Görmediği suça şahitlik eder
Ayda birkaç defa sorguya gider
Şeytanı lainin koyunun güder
Fitnedir yaptırır cinayet muhtar
Tuzu gazı köyün yağını yedi
Nice gül yetimin hakkını yedi
Bu dolandırıcı çoğunu yedi
Mürtekip kepaze nedamet muhtar
Sahtekar yalancı dinsiz imansız
Kanımızı sordu bıraktı cansız
Yazık bu millete demez vicdansız
Kahrol bu halk san emanet muhtar
Adil beyler köyümüzde soygun var
Gören yoktur soran yoktur yangın var
Adalete hücum ede çapkın var
O da bizim köyde malamat muhtar
Eski ameleye bey oldu hemen
Çok fakiri zengin eder bu zaman
Akşam sabah inşallahürrahman
Kopacak başında kıyamet muhtar
Al(i) İzzet esiriz bir elden alın
****** başıyçin imdada gelin
İslam defterinden bu iti silin
Haşa Türk değil bu ne millet muhtar
Hüseyin Çırakman,
Odun yok kömür yok param kalmadı
Halimizi bir gel de gör insanlık
Ölmek istiyorum çarem kalmadı
Halimizi bir gel de gör insanlık
Yavrum yılda bir kez yemezken eti
Pirzolayla besler bazısı iti
Nasıldı unuttum kaymağı sütü
Halimizi bir gel de gör insanlık
Genellikle menfaate uyan var
Halk sırtından yeyip yeyip doyan var
Çıkar için insanlara kıyan var
Halimizi bir gel de gör insanlık
Zenginlere dem üstüne dem gelir
Fakirlere gam üstüne gam gelir
Her bir şeye zam üstüne zam gelir
Halimizi bir gel de gör insanlık
Çırakman’ım sazım ile gezerim
Halkım için gerçekleri yazarım
Korkum yoktur hazırlansa mezarım
Halimizi bir gel de gör insanlık
Mahsuni Şerif
Uzaktan yakından yuh çekme bana
Sana senin gibi baktım ise yuh
Efendi görünüp bütün insana
Hakkın kullarını yıktım ise yuh
Yuh yuh soyanlara
Soyup kaçıp doyanlara yuh yuh
Ben hoca değilim muska yazmadım
Ben hacı değilim Arap gezmedim
Kuvvetliyi sevip zayıf(ı) ezmedim
Namussuza boyun büktüm ise yuh
Yuh yuh ben böyleysem
Yuh yuh sen öyleysen
Ere sopa vuran paşa değilim
Ben merdi ezmeye maşa değilim
Atomcuyum kirli köşe değilim
Memleketi satıp yaktım ise yuh
Yuh yuh soyanlara
Soyup kaçıp doyanlara
Ne demek efendim bey ve amele
Fakir soymak yakışır mı kamile
Rüşveti hak bilip her dakka hile
Yapıp yapıp kafa çektim ese yuh
Yuh yuh soyanlara
Soyup kaçıp doyanlara
İnsanlığa kıyanlara yuh yuh
Bu kadar milletin hakkın alanlar
Onları kandırıp zevke dalanlar
Diplomayla olmaz hakim olanlar
Suçsuzun başına çöktüm ise yuh
Yuh yuh ben böyleysem
Yuh yuh sen öyleysen
Mahzuni’yim benden başlar asalet
Asillere paydos beye nihayet
Şu insanlık derde girerse şayet
Ona yar olmaktan bıktım ise yuh
Yuh yuh ben böyleysem
Yuh yuh sen öyleysen
BİBLİYOGRAFYA
AKAR Hüseyin, Dersim’den Portreler, Kalan Yayınları,1999.
AKTAY Yasin, Türk Dininin Sosyolojik İmkanı, İstanbul: İletişim Yayınları, 1999.
ANDERSON Benedict, Hayali Cemaatler, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları, 1995.
AYATA-GÜNEŞ Ayşe, “Kentsel Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet ve Etnik Kimlik Aleviler ve Soydaşları Örneği”, Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik, Yayına Hazırlayan Nuri Bilgin, İstanbul: Bağlam Yayınları, 1997, ss. 197-205.
BAŞGÖZ İlhan, Aşık Ali İzzet Özkan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1979.
BAŞGÖZ İlhan, İzahlı Halk Edebiyatı Antolojisi, 1968.
BERGE Metin, Cumhuriyet Döneminde Bektaşilik, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara: 1990.
BEZİRCİ Asım, Türk Halk Şiiri I, İstanbul: Say Yayınları, 1993.
CLARKE Gloria Lucille, “Bir Dedenin Kimliğinde Müziğin Yeri Ne Kadardır?” Seçkinlerin Müzik Eğitimi: Türkiye Alevilerinin Manevi Liderlerinin Yetişmesinde Müziğin Rolü, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı Etnomüzikoloji ve Folklor Programı, Doktora Tezi, İstanbul: 1998.
ÇAMUROĞLU Reha, Sabah Rüzgarı, İstanbul: Metis Yayınları, 1992.
ÇAMUROĞLU Reha, Tarin,Heterodoksi ve Babailer, 2. baskı, İstanbul: Metis Yayınları, 1992.
DUYGULU Melih, Alevi-Bektaşi Müziğinde Deyişler, İstanbul: 1997.
ERÖZ Mehmet, Türkiye’de Alevilik Bektaşilik, İstanbul: 1977.
EYUPOĞLU İsmet Zeki, Alevi-Bektaşi Edebiyatı, İstanbul: Der Yayınları, 1991.
GÖLPINARLI Abdülbaki, Alevi-Bektaşi Nefesleri, 2. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1992.
KALKAN Emir, XX. Yüzyıl Türk Halk Şairleri Antolojisi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991.
KEHL Kristina, “Tarih Mitosu ve Kollektif Kimlik”, Çeviren Tanıl Bora, Sayı 88, Tarih ve Toplum, 1996, ss.52-63.
KÖPRÜLÜ. Fuad, “Ozan”, Edebiyat Araştırmaları I, 3. Baskı, İstanbul: Ötüken Yayınları, 1989, ss 131-144.
KÖPRÜLÜ Fuad, “Saz Şairleri, Dün ve Bugün” Edebiyat Araştırmaları I, 3. Baskı, İstanbul: Ötüken Yayınları, 1989, ss. 165-193.
MELİKOFF Irene, Uyur İdik Uyardılar, Çeviren Turan Alptekin, İstanbul: Cem Yayınevi,1993.
OCAK Ahmet Yaşar, Bektaşi Menakıbnamelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul: Enderun Yayınları, 1983.
OCAK Ahmet Yaşar, Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menakıbnameler, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1992.
OCAK Ahmet Yaşar, “Alevilik ve Bektaşilik Hakkındaki Son Yayınlar Üzerine (1990) Genel Bir Bakış ve Bazı Gerçekler”, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul: İletişim Yayınları, 1996, ss. 191-223.
OLSSON Tord, “Sonsöz: Ali Odaklı Mezheplerde Yazıya Geçirme”, Alevi Kimliği, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999.
ONG Walter J., Sözlü ve Yazılı Kültür, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları, 1999.
ÖZMEN İsmail, Alevi-Bektaşi Şiirleri Antolojisi, cilt 5, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1998.
ÖZTELLİ Cahit, Bektaşi Gülleri, İstanul: Özgür Yayın Dağıtım, 1985.
TAŞĞIN Ahmet, Ereğli ve Çevresindeki Alevilerde Sosyal ve Dini Hayat, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya: 1997.
TAŞYAPAN Ali, Anılarla Geçmişe Yolculuk İbrahim Kaypakkaya Birlikte..., Birinci Cilt, İstanbul: Belge Yayınları, 1997.
ÜNSAL Artun, Umuttan Yalnızlığa Türkiye İşçi Partisi (1961-1971), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2002.
YAVUZ Hakan, “Alevilerin Türkiye’de Medya Kimlikleri: “Ortaya Çıkış’ın Serüveni”, Tarihi ve Kültürel Boyutlarıyla Türkiye’de Aleviler Bektaşiler Nusayriler, İstanbul: Ensar Neşriyat, 1999, ss. 57-87.
ZELYUT Rıza, Halk Şiirinde Başkaldırı, İstanbul: Sosyal Yayınları, 1989.
ZELYUT Rıza, Halk Şiirlerinde Gerçekçilik, 2. Baskı, İstanbul: Yön Yayınları, 1982.