ALEVİ CANLAR FORUMU

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
ALEVİ CANLAR FORUMU

ALEVİ CANLAR FORUMU-TASAVVUF ARAŞTIRMA ,PAYLAŞIM

Mayıs 2024

PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Takvim Takvim


    Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi

    Admin
    Admin


    Mesaj Sayısı : 4744
    Kayıt tarihi : 23/02/09
    Yaş : 64
    Nerden : istanbul

    Alevi-Veysel Forumundaki Üyelerin Karekterleri
    üye karekteri: 1 kıdemli

    Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi Empty Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi

    Mesaj tarafından Admin C.tesi Nis. 18 2009, 18:39

    Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi
    Milliyetçiliğin dil ve edebiyatla ilişkisi, 1911'de Selânik'te çıkmaya başlayan Genç
    Kalemler adlı dergi ile kurulmuştur. Derneginin başında Ömer Seyfettin ve Ali
    Canip bulunmaktadır.
    "Milli edebiyat" adı ilk kez Genç Kalemler'de kullanılır.

    Ömer Seyfettin'in Mektubu
    "Sevgili Cânib Bey,
    15 Kânunisâni 1326. Yakorit
    Cevâbınızı almadan işte ben size yazıyorum. Size bir teklifim var. Kanaatlerineze pek yakın
    olduğu için hemen kâbul edeceksiniz sanıyorum. Bakınız ne! Biraz izâh edeyim:
    Edebiyattan nefret ettiğimi ve bu nefretimin iğrenç, tiksindirici bir nefret olduğunu yazmış-
    tım. Bu nefretim edebiyata olmaktan ziyâde, lisânadır. Bizim lisânımız-her zaman düşündü-
    ğümüz gibi-berbâd, perişan; fenne, mantığa muhâlif bir lisândır. Garp edebiyâtınıbiraz tanı-
    yan, mümkün değil bu nefretten kurtulamaz.
    Bu lisânızaman ve vâkıfâne bir sa'y tasfiye eder. Ben işte edebiyattan vazgeçtikten sonra te-
    tebbu edeceğim fenlere, ilimlere çalışırken bu tasfiyeye yardım edeceğim. "..............." ve
    ”..............." gibi nura, hakikate muhtaç Türkleri Asya'nın karanlıklarına götürmeye çalışa-
    cağım. Sa'yimin esasını teşkil edecek noktalar pek basit: Arapça ve Farsça terkiplerin hiç
    lüzûmu yoktur. Bunlar ancak süs içindir. Kimin gösterecek, teşhir edecek fikri yoksa onları
    çok kullanılır. Eğer terkipler terk olunursa tasfiyede büyük bir adım atılmış olmaz mı?
    Bunu yalnızca başaramam. Geliniz Cânim Bey, edebiyatta, lisânda bir ihtilâl vücuda getire-
    lim. Ah büyük fikir, sa'y sebhat ister...
    Ömer Seyfeddin
    Ulusal (milli) bir edebiyat yaratma görevini üzerine alan dergi, böyle bir edebiyat
    için önce dilin ulusallaştırılması(millileştirilmesi) gerektiği gerçeğini ortaya çıkarır.
    Genç Kalemler'in üyeleri derginin "Yeni Lisan" başlıklı ünlü başyazısında, dilin ya-
    lınlaştırılarak Osmanlıcadan kurtarılması gerektiğini öne sürerler.
    Admin
    Admin


    Mesaj Sayısı : 4744
    Kayıt tarihi : 23/02/09
    Yaş : 64
    Nerden : istanbul

    Alevi-Veysel Forumundaki Üyelerin Karekterleri
    üye karekteri: 1 kıdemli

    Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi Empty Geri: Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi

    Mesaj tarafından Admin C.tesi Nis. 18 2009, 18:39

    Bunun koşullarını madde madde açıklarlar.
    • Türkçede kullanılan Arapça ve Farsça dilbilgisi kuralları kaldırılmalı;
    • Türkçeye girmiş Arapça sözcükler Arapça dilbilgisi değerlerine göre değil,
    Türkçedeki kullanışlarına göre dikkate alınmalı;

    Arapça ve Farsça sözcükler asıllarındaki söylenişlerine değil, Türkçedeki
    söylenişlerine göre yazılmalı;
    • Konuşma diline girmiş Arapça ve Farsça sözcükler atılmamalı, bilimsel te-
    rimlerde Arapça kullanılmasında sakınca görmemeli;
    • Başka Türk lehçelerinden sözcük alınmamalı;
    • Konuşmada İstanbul ağzına uyulmalıdır.
    Genç Kalemler'in genç üyeleri dilin böylece yalınlaşacağını düşünmektedirler. Bu
    hareketin başında Ömer Seyfettin, edebiyat ile dili birbirinden ayırmaz. Zamanın
    edebiyatının ulusal olmayışına neden olarak eski ve yapay dili gösterir. Gereksiz ya-
    bancı kuralların dili hasta ettiğini öne sürer. Bu yüzden genç edebiyatçılardan, bu
    hasta, yapay dilden uzaklaşmalarınıister. Ömer Seyfettin'e göre ulusal bir edebiya

    tı, ancak bu dilden uzaklaşan edebiyatçılar oluşturabilir. Ayrıca edebiyatın konusu-
    nunda halkın yaşayışından alınması gerektiğini öne sürerler. Çünkü Tanzimat'a
    dek İran'ın taklitçisi olan Türk edebiyatı, Tanzimat'tan sonra da Batının taklitçisi ol-
    muştur. Artık bunlardan kurtularak, yaratma aşamasına geçmek ve Türk halkının
    yaşayışına yönelmek gerekmektedir. Şiirde Genç Kalemler ile Fecr-i Ati arasında
    önemli bir ayrım yoktur. Çünkü Genç Kalemler'in şairleri "estetik bir haz" aracı say-
    dıkları şiirde Fecr-i Aticiler gibi bireyci anlayışı sürdürürler. Sonraları aruz yerine
    hece ölçüsünü getirirlerse de hecenin benimsenmesi uzun bir süre almıştır.
    Bu harekete Servet-i Fünuncular, Fecr-i Aticiler büyük bir tepki gösterirler.
    Başta Köprülüzade Mehmet Fuat Süleyman Nazif, Cenap Şehabettin ve Yakup
    Kadri olmak üzere birçok yazar, sert bir eleştiriye girişirler. Çünkü bu kişiler, sanat
    eserlerinin uluslararası olması nedeniyle edebiyatın ulusal olamayacağını düşün-
    mektedirler. Yeni Lisan'ın de edebiyat dili değil, bilim dili olabileceğini öne sürerler.
    Yakup Kadri, sanatın kişisel ve saygıdeğer olduğu görüşündedir. Bu yüzden dilde-
    ki yalınlaşmaya kesinlikle karşı çıkar. Fakat bir yıl süren tartışmaların sonunda
    Hamdullah Suphi, Celâl Sahir, Yakup Kadri, Köprülüzade Mehmet Fuat, Refik
    Halit, Yeni Lisan hareketini kabul ettiklerini bildirirler. Genç Kalemler 1912'de ka-
    panmış, yazarları da İstanbul'a gitmişlerdir. Balkan yenilgisinin kendilerini doğru-
    ladığını görerek, Millî edebiyat hareketini Türk Yurdu gibi öteki milliyetçi dergiler-
    deki yazılarıyla sürdürmüşlerdir. Yeni yetişen gençlerin de katılmasıyla Millî ede-
    biyat akımı genişleyerek, edebiyatımızın yeni bir döneme girdiğini gösterir.

      Forum Saati Paz Mayıs 19 2024, 22:41