Yaralı Kadınlar
Kadınların ruhu kaplan pençeleri gibiydi.
Sevildiklerinde, kendilerini güvende hissettiklerinde, yavrusunu okşayan bir kaplanın pençesi gibi yumuşacık olabiliyordu.
Yaralandıklarında ise bir erkeği paramparça edebilecek bir öfkeyle kasılıyordu.
Paris
kafelerinde erkek elbiseleriyle dolaşıp, kitaplarını bir erkek
imzasıyla yayınlayan George Sand, aralarında Balzac’ın da bulunduğu
birçok ünlü sanatçıyı peşinde koştururken solgun yüzlü, uzun dalgalı
saçlı, soyluluğu ve servetiyle alabildiğine kibirli şair Alfred de
Musset’ye aşık olmuştu.
Fransız
edebiyatının bu iki unutulmaz yazarı uzun yıllar sürecek, "entelektüel
sosyeteyi" dedikodularıyla oyalayacak çalkantılı bir ilişkiye
girmişlerdi.
İlk başlarda, Sand bütün isyankarlığını unutarak evcimen hayaller kurmaya başlamıştı.
Birlikte seyahatlere çıkacaklar, Paris yakınında bir kır evinde oturup dostlarını orada kabul edeceklerdi.
Sand, bir gün bu hayallerini Musset’ye anlatmıştı.
Musset, Sand’ın anlattıklarını dinledikten sonra bütün kibriyle,
- Öyle mi? demişti.
Bu
kısacık cevapla Sand, "hayalleri" içinde aslında yapayalnız olduğunu
görmüş, sevdiği şairin kendisiyle ilgili hiçbir hayali bulunmadığını
anlayarak yaralanmıştı.
Musset, bu kısa cevabın bedelini, aylar
sonra çıktıkları bir yolculuk sırasında hastalanıp Venedik’te ateşler
içinde yarı baygın yatarken yan odada sevgilisinin kendine bakmaya
gelen doktorla seviştiğini fark ederek ödemişti.
Sand daha sonra doktoru Paris’e de getirmiş, bütün Paris o korkunç maceranın ayrıntılarını ilk ağızdan dinlemişti.
Musset de bir kadını yaralamanın nasıl tehlikeli sonuçlar yaratabileceğini kıskançlık krizleriyle kıvranarak öğrenmişti.
Kadınların ruhu kaplan pençeleri gibiydi.
Sevildiklerinde, kendilerini güvende hissettiklerinde, yavrusunu okşayan bir kaplanın pençesi gibi yumuşacık olabiliyordu.
Yaralandıklarında ise bir erkeği paramparça edebilecek bir öfkeyle kasılıyordu.
George
Sand gibi şimşekli zekası, hiçbir kuralın içine sığmayan özgür ruhu ve
sergilemekten kaçınmadığı alaycılığıyla erkekleri etkileyen, girdiği
her hayatı darmadağın edebilen bir kadın bile solgun yüzlü bir şaire
aşık olduğunda evcimen hayallerle yumuşayabiliyor, sevdiği erkeğin en
rahat biçimde çalışabileceği bir evi döşemenin sevecen hayaline
dalabiliyordu.
Kendi sevgisiyle kendini değiştirerek bir
ipekböceğine dönüşen kadını böyle zamanlarda en ağır yaralayan darbe
ise sanırım sevilen erkeğin aldırmaz kibri oluyordu.
Erkek ise karşılaştığı sevginin parlaklığıyla körleşiyordu.
O anın "dondurulduğuna" ve sonsuza dek hep o anın yaşanacağına inanıyordu.
Hep sevilecek, yaptığı her şey her zaman onun hakkı olarak hoş görülecekti.
Aslında birçok davranışı da gerçekten hoş görülüyordu.
Küçük
kaprisleri, önemsiz hoyratlıkları, gereksiz övünmeleri, eve yeni
getirilmiş bir kedi yavrusunun yordamsızlıkları gibi "zamanla
eğitileceği" inancıyla karşılanıyor hatta bunlar zaman zaman alaycılığı
ustalıkla saklanmış şefkatli gülümsemelere yol açıyordu.
Erkeğin
asıl yanılgısı "o anın" değişmezliğine olan inancıyla başlıyordu, o an
ona sonsuz gibi geliyor ve bu sonsuzlukta kendi tanrısallığını
görüyordu.
Sonsuzluk içinde tapınılan bir güç halinde yansıyordu kendi gölgesi kendisine.
Değişmezliğe
olan inancı onu şımartırken, "bunun hep süreceğine" duyduğu inanç da
erkekte "tek bir ana ve tek bir sahneye" hapsolmuşluk duygusuyla garip
bir sıkıntı yaratıyordu.
O zaman huzursuz bir kibirle davranıyordu.
Bazen
bu kibriyle öylesine sarhoşlaşıyordu ki kadının üstündeki "tanrısal"
gücünü kalabalıklara da göstermek istiyor, kadını başkalarının gözü
önünde de kıracak kadar aldırmaz bir kabalığa kapılıyordu.
Kibir yaralıyordu kadını.
Bunun kalabalıklara da gösterilmesi yarayı derinleştiriyordu.
Kadın ise aldığı yaraya ilk anda inanamıyordu.
Onun
sevgisiyle yarattığı o iki kişilik dünyanın içinde böylesine bir
davranışın karartısı bulunmadığı, sadece hayallerin ışıklarıyla
aydınlandığı için şaşırıyordu.
Gördüğünün ya da duyduğunun gerçek olduğunu anladığında hayallerin ışıkları sönüyordu.
O
hayaller her erkek için kurulamadığı ve o hayalleri kuracak kadar
kendini yakın hissedeceği bir erkeğe rastlamanın pek de kolay
olmadığını bildiği için hayallerinin darbelenmesi de onun canını ayrıca
acıtıyordu.
Bu "düşmanlık" karşısında önce içine çekilip büzülüyordu.
Güneş battığında yapraklarını kapatan bir günebakan gibi yapraklarını kapatıyordu.
Yaralanmış
ruhu ve buruşturulmuş hayalleriyle baş başa kalıyor, hayattan
uzaklaşıyor, huzursuz ruhuyla çırpınarak tek başına duruyordu.
Dut
yapraklarının üstünde dolaşan tombul tırtıllar, vakti geldiğinde, bir
dala tutunup bir koza örerek kendilerini bu kozaya hapsederler, sonra o
kozanın içinde bütün varlıkları erir ve ancak doğanın bildiği bir
sihirle eriyen o varlık yeniden biçimlenir, koza yırtıldığında bir
kelebek çıkar içinden.
Erkeğin kibriyle yaralanan kadın da
kendini kendi hücresine sakladıktan sonra orada ruhu erir ve o hücreden
intikamını almak isteyen soğuk ve öfkeli bir kadının ruhu çıkar.
Bir
tırtılın bir mucizeyle bir kelebeğe dönüşmesi insana nasıl inanılmaz
gelirse seven bir kadının intikam almak isteyen bir kadına dönüşmesi de
o kadar inanılmaz gelir.
Aynı bedende ortaya çıkan iki kadın birbirinden öylesine farklıdır.
Önce sesi soğur.
Erkekle
aralarındaki bağı bir daha geriye dönülmez biçimde zedelemeden önce o
soğuk sesiyle bir kez daha erkeğe kibrinden vazgeçmesi, onun
hayallerine dönmesi için seslenir.
O sıradaki sesi, gerçekten hem ürkütücü hem de çok üzücüdür.
Neredeyse metalik vurgularla kurulan cümlelerin altında "yapacağa şeye" engel olması için bir yakarış saklıdır aslında.
Çünkü yapmaya hazırlandığı hareketin, bütün hayalleri ebediyen yok edeceğini bilir.
Erkek bu sesi duymadığında, kendini ve erkeğini hayat boyu yaralayacak hamleyi yapmak için yola çıkar.
Hemen
hemen her konuda çok karmaşık duyguları, olayların her türlü
ayrıntısını tek tek fark eden büyük bir algılama yeteneği olmasına
rağmen kadının intikamı genellikle tek ve basit bir hamledir.
Bir erkeğin canını en fazla bir başka erkeğin acıtacağını içgüdüleriyle bilir.
Bu
darbeyi indirmeden önce sesi yeniden yumuşar, davranışları
sokulganlaşır, erkeğin kendini tamamıyla güvende hissetmesini sağlar,
ruhundaki yarayı ve intikam isteğini saklar.
Kaplanın pençesi açılır.
"Hedefinin" iyice yakına gelmesini sağlar.
Erkeğin kendini iyice güvende hissettiğine, iyice kendine yakın durduğuna inandığında da vurur.
Kendilerini kibrin körlüğüne kaptırmış bütün erkekler bu pençe indiğinde şaşırırlar.
Daha
önceki bütün işaretlere, gözyaşlarına, soğuklaşan sese, gizli
yakarışlara, yeniden beliren yakınlığa karşın erkek tamamen hazırlıksız
yakalanır.
George Sand gibi vahşi olanlar, tarih boyunca
unutulmayacak ve dilden dile gezecek bir biçimde, erkeğin bütün
varlığını, güvenini, ruhunu parçalayacak bir şahmerdan gibi korkunç bir
vuruşla alırlar intikamlarını.
Kalabalıkların önünde yaralanan kadınlar ise intikamlarını kalabalıkların önünde alırlar.
Ondan sonra ağlayan, yakınan, söylenen, Victor Hugo’nun deyimiyle "sevilmediği için bayağılaşan" erkekler görürsünüz.
Böyle bir darbe aldığında ağır biçimde yaralanmayan bir erkek yoktur.
Ve, bu darbe bir erkeğin kendi varlığının çevresinde oluşturduğu parlak zırhı parçalar, onun altından onun varlığının özü çıkar.
Sanırım bir erkeğin nasıl biri olduğunu en iyi bu zamanlarda anlarsınız.
En derininde gizli olan, bir ceset gibi suyun yüzüne vurur.
Bayağılığı, çirkinliği, güçsüzlüğü, ucuzluğu ya da tam tersi soyluluğu, gücü, zarafeti böyle zor durumlarda anlaşılır.
Erkeklerin aralarındaki farkları onların acıyı taşıma biçimlerinde görürsünüz.
Çünkü o pençe ruhlarına yapıştığında hiçbiri kendini saklayamaz.
Alfred
de Musset gibi soyluluğu, serveti, şöhreti, yeteneği ve kibriyle,
George Sand da dahil olmak üzere bütün insanları küçümseyen biri bile
"Venedik macerasından" sonra aylarca "bütün gerçekleri" öğrenmek için
kıvranmış, öfke krizleri geçirmiş, evine saklanmak zorunda kalmıştı.
Bir erkeğin yapacağı en büyük hata kendisini seven bir kadını kibriyle yaralamaktır.
İkinci büyük hata ise yaraladığı bir kadının yanında kalmaya devam etmektir.
Kadınların,
büyük bir duygusal sarsıntı geçirdiklerinde, ruhlarının derinliklerine
çekilip oradan bir başka canlı gibi çıkabilme mucizesine sahip
olduklarını bilmemek ya da belki buna inanamamak yüzünden erkekler
yaraladıkları kadınların yanından kaçmayı beceremezler.
Kadını yaralayan kibri, kaçması gerektiği gerçeğini görmesini de engeller.
Kibriyle yaralar.
Kibriyle yaralanır.
Eğer
Musset, Sand ona hayallerini anlattığında dinlediklerini
paylaşabilseydi, duyduğu aşk nedeniyle büyük bir yazardan bir kadına
dönüşen Sand’ı ve duygularını küçümsemeseydi herhalde başka bir hayat
hikayeleri olurdu.
Aldıkları büyük yaralara rağmen, kimbilir
belki de o yaralar yüzünden, yıllarca süren ilişkileri sadece acıyla
beslenmez belki birbirlerini mutlu bile ederlerdi.
Ama iki büyük zekanın, iki büyük yaratıcının hayatını karartmaya küçücük bir soru yetti:
- Öyle mi?